הדרכות לבתי ספר

סיורים פרטיים וקבוצות מוזיאון אגם

מוזיאון אגם לאמנות – תכניות חינוך

בשנה"ל תשע"ח נפתח במוזיאון אגם לאמנות תערוכת רטרוספקטיבה ליצירה בת למעלה מששה עשורים של יעקב אגם, האמן הישראלי המוכר ביותר בעולם, אשר תכלול יצירות מאוספים בינלאומיים.

מקבץ היצירות אשר יוצג בתערוכה ממחיש את העיקרון החדשני והמהפכני ביצירה של אגם: הנכחת הממד הרביעי, ממד הזמן, בתוך היצירה. הנכחה זו, עבור אגם, היא נגזרת של תפיסת הזמן ביהדות לפיה אין הווה והמציאות מתהווה ומשתנה כל העת. מוזיאון הוא סביבה אידיאלית ללמידה משמעותית העולה בקנה אחד עם צרכי התקופה, שכן הוא  מאפשר חוויה מחוץ לכתלי בית הספר ומותאם לסגנונות למידה שונים. לאור זאת, מטרותיה של תכנית החינוך וההדרכה שלנו:
– להנגיש, לחבב ולקרב את התלמידים לעולם האמנות ולקשר בינה לבין מהלכים היסטוריים.
– להציג את תפיסת עולמו של יעקב אגם, הנובעת בראש ובראשונה מתוך תפישת המציאות והזמן ביהדות, ולייצר שיח מכוון לגבי התהוות מתמדת ונקודות הסתכלות שונות על המציאות.
– לפתח אוריינות חזותית כשפה אוניברסלית באמצעות חשיפה לתערוכות, התבוננות ושיח.
– לעורר סקרנות ויצירתיות באמצעות האמנות ככלי לביטוי אישי, ייחודי ואותנטי המאפשר להביע רגשות, מחשבות ורעיונות.

 

 

תכניות לתלמידי החטיבה הצעירה- גן חובה, א-ב

שם התוכנית: על שפת אגם
משך המפגש: כשעתיים וחצי (כולל הפסקת אוכל)
– הביקור במוזיאון כולל סיור פעיל ורב-חושי, שמטרותיו העיקריות:
– לעורר יצירתיות מתוך תפיסת המציאות המשתנה והאינסופית הטמונה ביצירתו של אגם.
– לעשות שימוש באבני היסוד של השפה החזותית (צבע, צורה, דפוסים, מקצב וכדומה) ולקשר בין עולם האמנות לבין העולם האמיתי.
– להעביר את המסר כי דברים נראים אחרת מנקודות מבט שונות.

המפגש כולל הדרכה דיאלוגית, הפעלות ויצירה סדנאית שבסופה תוצר.

 

 

תכניות לתלמידי בית הספר היסודי

שם התוכנית: קפסולת הזמן
שכבת גיל: ג-ה
משך הפעילות: כשעה וחצי
סיור חוויתי ומסקרן במוזיאון במהלכו מכירים את עבודתו של יעקב אגם ואת תפיסת עולמו ומתחקים התלמידים אחר מקורות האמנות הקינטית באמצעות פעילויות יצירתיות של חקר וגילוי המאוגדות בחוברת הפעלה
הפעילות נעה על שני צירים: הראשון- מוטיב התנועה בתולדות האמנות, והשני- תפיסת הזמן והמציאות היהודית.

 

 

נקודת מבט

שכבת גיל: ה-ו
משך הפעילות: כשעה וחצי
סיור בדגש על עקרונות וערכים, העולים מתוך תפיסת עולמו ומיצירתו של יעקב אגם: תפיסת המציאות, נקודות מבט שונות, טרנספורמציה, מימד הזמן והתהוות.
* בתיאום מראש, ניתן להתמקד בסיור בנושאים מסוימים מתוך תוכנית הלימודים.

* גודל קבוצת הדרכה עד 20 תלמידים, לכל קבוצה 2 מלווים (ללא תשלום)

עלויות: מחיר מסובסד לתלמידי ראשון לציון מחיר לתלמידים מרחבי הארץ עלות לתלמיד מרחבי הארץ
הדרכה לכל קבוצת הדרכה עד 20 תלמידים 220 ₪ 480 ₪ 25 ₪
תוספת לסדנה בת שעה אקדמית לקבוצת הדרכה 180 ₪ 220 ₪  

 

בהתאם לבחירת בית הספר, ניתן לשלב בביקור פעילות סדנאית נוספת בת 45 דקות המתמקדת באחד מן הנושאים הבאים (כהמשך או כהכנה לעיסוק בנושא בביה"ס):
–  מנהיגות- פעילות המקדמת העצמה ופיתוח יכולות של תכנון ושיתוף פעולה.
–  אוריינות חזותית כשפה-  פעילות המקדמת התבוננות בייצוגים חזותיים ושימוש באבני היסוד האמנותיות לצורך הבעה בהקשרים של החיים האמיתיים.
–  קבלת האחר- פעילות המקדמת התבוננות בייצוג חזותי מנקודות מבט שונות והקבלה לעולם האנושי.

 

 

קוד פתוח

שכבת גיל: ו-ח, מצטיינים
משך הפעילות: כשעתיים +הפסקה
פעילות זו משלבת סיור וסדנה פעילה, המתמקדים ביצירתו הקינטית של אגם ובשפה החזותית.  בסיור בתערוכה מתוודעים התלמידים להתפתחות התנועה באמנות לאורך ההיסטוריה, לתפיסת העולם פורצת הדרך של יעקב אגם. התלמידים מתתנסים בהתבוננות, בתיאור ובהמשגה וכן ביצירה משותפת המצאת שפה או כתב חדש, סיפור בעקבות יצירה פירוק והרכבה וכדומה.

 

 

זמן לאמנות

שכבת גיל: ה-ח
משך הפעילות: כשעתיים + הפסקה
בתי ספר בעלי ייחודיות בנושאים: יצירתיות, רב-תחומיות ואמנות מוזמנים להעביר יחידות לימוד בין כתלי המוזיאון. מוזיאון אגם מציע פרק בתולדות האמנות ופעילות בהשראת יצירתו של אגם  המתמקדת במופשט גיאומטרי ובאמנות קינטית. כמו כן, ניתן לבנות בתיאום יחידה העוסקת בנושאים מתוך תכנית הלימודים:
– גלגל הצבעים וטבלאות מונוכרומאטיות
– קומפוזיציה ותחביר צורני
– מעבר מדו-ממד לתלת ממד
– מופשט
– סימבוליקה יהודית
ועוד…

 

 

הדרכות ייחודיות

צוות ההדרכה של מוזיאון אגם יקיים פעילויות ייחודיות המותאמות לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, כיתות תקשורת, בעיות קשב וריכוז ועוד, בתיאום עם צוותי החינוך.

 

 

נאמני מוזיאון- מוזיאון ידידותי לילדים

בשיתוף עם מינהל החינוך ראשון-לציון אנו מתעתדים להקים קבוצת ילדים נאמני מוזיאון.
התלמידים בכיתות ה-ו יגיעו למפגש במוזיאון מידי חודש וישמשו "שגרירים" בקרב מבקרי המוזיאון ומחוץ לו- בבתי הספר ובקהילה.  בין הנושאים הנכללים בתוכנית:
–  היכרות עומק עם עבודת מוזיאון לאמנות ובעלי התפקידים
–  התוודעות ליצירתו של יעקב אגם ולתפיסת עולמו
–  לימוד אבני הבניין של השפה החזותית וניתוח יצירות
–  סדנה בנושא אמנות קינטית
–  סדנה בנושא הדרכה בתערוכה
–  תכנון והפעלה של יחידת הדרכה מתוקשבת

 

בחזרה לדף פעילויות והדרכות