פועלו האמנותי של אגם

אגם מעגן את תפיסת עולמו האמנותית בשורשיו הרוחניים היהודים ובשאיפתו לתת ביטוי אמנותי ליהדות כתפיסת עולם ערכית ופילוסופית המאחדת בין תרבויות: "הכח המניע ומקור ההשראה שלי הוא רצוני לבטא באופן אומנותי את מושג המציאות ביהדות, אשר שונה מזה הקיים בתרבויות אחרות ואשר לתפיסתי מעולם לא קיבל ביטוי אומנותי אמיתי…"

עבודותיו אשר מתוארות כ"סימפוניה חזותית" מאופיינות בדימויים מופשטים המבוססים על איקונוגרפיה יהודית-קבלית. ברבות מעבודותיו מופיעים דימויים מנוגדים המתאחדים, לדבריו, לכדי הכרה אחת בתהליך של תזה, אנטיתזה וסינתזה. .ביצירתו מאפשר אגם לראות "מעבר לנראה" ולחוות אמנות שמשקפת מציאות של התהוות ותנועה תמידית – מציאות שלא ניתן לייצג אותה כתמונה בודדת אשר בה הדבר הקבוע היחיד בה הוא שינוי.
החל משנות ה-50 של המאה הקודמת הציג יעקב אגם מאות תערוכות במוזיאונים החשובים בעולם, ביניהן המוזיאון לאמנות מודרנית MoMA וכן הגוגנהיים בניו יורק – שם הוצגה תערוכת יחיד מקיפה ב-1980. בין עבודותיו הידועות "סלון אגם" (1971–1975) שנבנה במיוחד עבור ארמון האליזה בפריז, פסל המזרקה "מים ואש" (1986) בכיכר דיזנגוף, חזית מלון דן (1986) והעיצוב החיצוני של "מגדלי נאמן" בתל אביב-יפו. עבודותיו מוצגות באתרים מרכזיים נוספים בעולם, בניו יורק, מיאמי, בואנוס איירס, טוקיו, פריז ושיקגו ובבית הלבן בוושינגטון.  ובישראל – בבית הנשיא, בסמוך לרחבת הכותל המערבי, בגלריות של בתי החולים בילינסון ותל השומר, כמו גם במוזיאון ישראל ובמוזיאון תל אביב, שם עבודתו הגדולה "מצעד הזמן" מקבלת את פני המבקרים בכניסה.

פועלו החינוכי של אגם

אגם, בעל ד"ר לשם כבוד מאוניברסיטת תל אביב, הרצה באוניברסיטאות גדולות בעולם, ובכללם קורס פורץ דרך בהארוורד בסוף שנות ה-1960'. בשנת 1996 זכה בפרס אונסק"ו לחינוך בעקבות תכניתו הייחודית לחינוך חזותי בגיל הרך.

האמנות של אגם, כמו גם תפיסתו בנושא חינוך לאמנות, מזמנת ומעוררת את האוריינות החזותית אשר נדרשת מן האדם בכל היבט בחייו, אך לצערנו נדחקת פעמים רבות על ידי התרבות ומערכות ההשכלה והתעסוקה ומפנה מקום לאוריינות הוורבאלית. האמרה "תמונה אחת שווה יותר מאלף מילים", שחוקה ככל שתהיה, משל היא ליכולת של העין האנושית לקלוט מידע חזותי עצום  שלעיתים שלא ניתן לתאר באופן מתומצת במילים, אם בכלל ניתן.

אגם פועל ללא הרף בכל הנוגע לחינוך ליצירתיות ולהנחלת השפה החזותית. על פי תפישת עולמו החינוכית יש לזמן לילדים כבר מינקות כלים להתבוננות ולחשיבה יצירתית, ולחשוף אותם העושר הגלום בעולם החזותי והשילוב אינסופי של מרכיבי התחביר שלו: נקודה, קו, צורה, גוונים, מרקם ועוד- השילובים ויחסי הגומלין ביניהם.

תקציר קורות חיים

לימודים

1946 בית הספר בצלאל החדש לאומנות ולאמנות, ירושלים
1949 בית הספר לאמנויות, ציריך, שווייץ, אמנות אצל יוהנס איטן
1949 תולדות האמנות ומוזיקה, אוניברסיטת ציריך, ציריך, שווייץ
1951 בית הספר לאמנות מופשטת, פריז, צרפת

 הוראה

1968 אוניברסיטת הרווארד, בוסטון
1983 האקדמיה העברית, סן פרנסיסקו, קליפורניה
1983 חינוך חזותי, יבנה
1985 חינוך חזותי, מכון ויצמן, רחובות

פרסים

1963 פרס על מחקר אמנותי, הביאנלה של סן פאולו, סן פאולו, ברזיל
1972 פרס סנדברג לאמן ישראלי, מוזיאון ישראל, ירושלים
1976 אזרח כבוד של אלבמה, ארצות הברית
1996 פרס אונסק"ו לחינוך, מדליית יאן אמוס קומניוס ל"שיטת אגם" לחינוך חזותי עבור ילדים קטנים

 מבחר פסלים ידועים במרחב הציבורי

1965 "מטאמורפוזה כפולה"
1971 מנורת 18 רמות, ירושלים
1975 "מזרקות", פאריס, צרפת
1985 "שרשים", מנורה בגן ברנרד, תל-אביב;
1986 "אש ומים" כיכר דיזנגוף, תל-אביב;
1989 "תזמור מוסיקה חזותי", פאריס, צרפת
2002 "גלגלים" בכניסה ליד שרה, ירושלים
2009 "תקשורת שלום עם העולם", קאוסיונג, טייוון
2010  "מנורה", ניו-יורק סיטי, ארה"ב
2014 "להתפלל אמונה חזותית", עיר הוותיקן, רומא, איטליה,

 

אודות מוזיאון אגם

אודות יעקב אגם